Tuesday, September 30, 2014

Как да реагираме при ПТП

Коментар от един от авто форумите за това, как да реагираме при Пътно Транспортно Проишествие:

Колеги, пускам тази тема първо защото съм застраховател (но не продавач на застраховки- аз гледам щети) и второ, защото тази година двама мои познати удариха пешеходци и имаха големи проблеми след това. Няма да агитирам никого за нищо, просто ще обясня някои неща, за да са ясни, особено през тези месеци, когато се засилва рискът от ПТП (макар че в България този риск е постоянно висок).
Искам да обясня за застраховката "Гражданска отговорност". Шофьорът си я прави, за да не плаща той щети, причинени от него. По ГО не се плащат повреди на вашата кола- независимо дали сте виновни за причиняване на ПТП, или не! Шофьорът си прави ГО в дадена застрахователна компания (примерно ДЗИ) и шофира. Става ПТП и ако той е виновен, тогава ДЗИ плаща всички щети на пострадалия- ако е ударена кола- плащат се ламарините, ако е ударен човек- плащат се обезщетения за телесни повреди и обезщетения за пропуснати ползи. Ако стане ПТП и ти не си виновен, няма да търсиш пари от фирмата, в която ти имаш ГО, а от тази, в която е сключено ГО на виновния водач.
Нещо, което е важно- пари от застраховател се взимат само и единствено, ако имаш документ от ограните на реда (КАТ, МВР) и този документ отразява ПТПто. Ако само леко се чукнете, пак трябва документ (ДКП, или двустранен констативен протокол) и пак се известява КАТ/МВР чрез обаждане на 112. Каква е процедурата- става леко ПТП, участниците спират, слизат, вадят по един протокол и го попълват. Обаждат се на 112 и казват на тази и тази дата между еди какви си автомобили стана леко ПТП с такива и такива щети по колите, моля да ни дадете номер за събитието.
От 112 лелката казва номер и той се записва отгоре на протокола. Чак след това участниците си разделят копията от протокола и си тръгват. Застрахователят има пълно право да откаже плащане, ако на протокола няма номер. Също така този номер трябва задължително да бъде написан на протокола (тоест издаден от 112) в деня на ПТПто, иначе става невалиден. Също така- в протокола се описват точно повредените части. Няма истории от рода "счупи ми се и това, ама забравихме да го напишем"- просто няма да го платят, ако не е написано в протокола.
Това важи и за протоколите, които полицаите пишат, така че и там трябва да се внимава куките да не пропуснат нещо, защото са мърлячи, а и понякога искат пари, за да опишат точно всички повреди, или да стъкмят протокола така, че в него да влязат предишни щети, които са от други неща.
Също така- застрахователят има право да забави плащането и дори да го откаже, ако се усъмни, че леко ПТП е инсценирано. Например става леко ПТП днес и пострадалият отива да си получи парите след 3 месеца. Застрахователят има право да извика другия участник и да свери повредите по двете МПСта и ако не съответстват- да откаже. Тоест напълно реален случай е леко ПТП между Q7 и дърта Лада като шофьорът ма Ладата е виновен. Кифлата с Q7цата се бави и отива за парите след 2-3 месеца, а шофьорът на Ладата я е оправил сам по различни причини. Застрахователят се съмнява, че кифлата е чукнала джипа при паркиране и вика Ладата за сверка. Ладата няма повреди и на кифлата й се отказва. Пример давам за възможности и съветвам в такива случаи да няма забавяния, въпреки че срокът за предявяване на претенция по ГО е повече от година.
Защо е така всичко това- защото аз мога веднага да си опиша на протокол старите щети на очуканата бричка и да ги представя за леко ПТП с участие на съседа и да ползвам данните за колата му срещу 2 ракии примерно и да отида да искам пари за щета след 3 месеца и да кажа, че ламарините ми за тия 3 месеца са ръждясали. Викат неговата кола и тя е "ремонтирана" в тези 3 месеца.
Така че този срок от над година е нож с 2 остриета- от една страна удобство, но от друга дава възможности на застрахователя да откаже обезщетение.
Защо не трябва да се допуска практиката да се взимат на ръка пари от виновния водач и да не се търсят застрахователи? Защото аз чуквам леко някаква кола и съм виновен. Слизам, давам 50 кинта и запомням номера. Разделяме се, отивам в Гаранционния фонд и казвам "кола с този номер ме удари и избяга". Какво следва- при известна доза късмет и ако знам как да представя нещата може на мен да ми платят повече от тези 50 кинта и то НЕ от застрахователя на виновния, а лично от човека, защото след като е напуснал ПТП той дължи парите. Повече за това ще обясня по-надолу.
Кога виновният шофьор ще плати вместо застрахователя цялото обезщетение? Когато е напуснал ПТП, или е карал пиян. Това е много важно- независимо дали имаш валидна застраховка "Гражданска отговорност", ако направиш катастрофа и се установи, че си пил- застрахователят ще плати, но след това по съдебен път ще си прибере парите от теб. И това става, до стотинка, независимо как. Времената и практиките на ВИС и СИК още не са отминали, все още си има "бригади" към застрахователите, но това е друга тема.
Също така, много важно- при напускане на ПТП положението е същото. По закон е задължително да се остане на място, когато е станало ПТП. И 20 метра да преместиш колата, за да не пречи примерно, ако това е упоменато в протоколите от КАТ, застрахователите имат право да заведат иск срещу теб. Има всякакви случаи, разбира се, когато може да се наложи да се напусне ПТП с цел да се закара пострадал пешеходец в болница- тогава това трябва задължително да се упомене в протокола, за да не завежда иск застрахователят (макар че и такива абсурди се случват).
Даже има бонус- в случаи, когато застрахователят е сигурен, че ще си възстанови парите по щетата, той е склонен да плати целия размер и даже отгоре и после да изкара случая като реклама с цел качване на имиджа си от рода "ето, ние платихме и надплатихме на пострадалите". А и така се предпазва от съдебни искове от страна на пострадалите- те няма да го съдят за изчислено мизерно обезщетение. Така че наистина- внимавайте с алкохола и напускането на мястото на ПТП!
Последното, за което се сещам- кога КАТ/МВР са задължени по закон да пристигнат на мястото на ПТП? Когато едно или повече от участващите МПСта не са способни да се движат. Тоест, може да ги викнете и за леко чукване- спускате си едната гума (или я срязвате уж от ПТПто се срязала) и казвате "колата не може да се движи на собствен ход" и те са задължени по закон да дойдат. Те затова и бяха въведени двустранните протоколи- за да им се облекчи работата да не гледат съвсем леките чуквания.
И най-важното- трябва да се мисли и да се действа на момента- дали ще се вика КАТ, дали не. Макар че лично мой съвет е винаги да се вика, защото възможности за прецакване на ситуацията ако не са дошли- много повече, отколкото ако са дошли. Макар и да пишат актове и глоби и да взимат точки, има и по-големи мръсници от тях, които са готови да отидат и да излъжат, че колата, която те са ударили, всъщност ги е ударила и избягала.
И още нещо- дали ще се откаже плащане на обезщетение, а и самият размер на обезщетението- това си е понякога чист късмет и много зависи от застрахователя. Например една щета в ДЗИ ще бъде изчислена на 1000 лв, в БГ Имоти на 1200, в Лев Инс на 800. Примерно казвам, не е задължително да стане точно така. А и зависи от самите участници в ПТПто- ако са разбрани хора, наистина може да мине и без КАТ и без застрахователи.

---------------


Понеже, в иначе полезния текст, не е описано какво се прави в случаите с тежко ПТП, каквото представлява блъскането на пешеходец, ще драсна няколко реда от позицията на човек който е минал през този ад...
Някои от вас знаят, но други - не, миналата година на прибиране от люлинската среща, ударих пешеходец... Няма да навлизам в детайли за самата кастастрофа, а само ще ви преведа през основните моменти които следват при такъв инцидент. В повечето случаи при такъв сблъсък, най-малкото с което се разминава пешеходеца е средна телесна повреда, от което следва досъдебно производство за установяване на причините на катастрофата...
Веднага след удара следвате тези стъпки:
- Спирате колата, и веднага звъните на 112 и съобщавате за катастрофата, и едновременно с това отивате до пострадалия за да може на момента да подадете информация в какво състояние е.
- След подаването на сигнала, оставате до пострадалия и ако можете да му окажете първа помощ, го правите. В никакъв случай не му давайте да се изправя, най-добре е докато дойде линейка, да остане неподвижно на място, освен ако не се налага някаква интервенция по даване на първа помощ. Ако има хора наоколо ги помолете да предупреждават колите от трафика за да не стане друга беля.
- Огледайте се за свидетели които евентуално могат да кажат на дознателите какво се е случило. Това е особенно важно ако нямате вина за случилото се, т.е. катастрофата е предизвикана от пешеходеца.
- След пристигането на линейка или полицаи, отидете до колата си и извадете светлоотразителния триъгълник и го сложете не необходимата дистанция за да обезопасите мястото на катастрофата.

Оттук насетне непосредствено след катастрофата, следват разпити първо от катаджиите, след това идват и следователи, които правят необходимите измервания и снимки.. Тук няма да навлизам в подробности..
За тези първи 1-2 часа от катастрофата, най-важното е да запазите самообладание и сравнително спокойствие, за да може да извършите горните действия.. Гарантирам ви, че след като се приберете в къщи ще рухнете психически...

От следващия ден (ако в първия ден не остане време) трябва да се занимаете със застрахователите. За каското мисля, че е ясно, но най-важно (и в смисъла на тази тема) е да уведомите застрахователя си по Гражданска отговорност! Запознайте се с Общите условия на застрахователя, за да видите какъв е срока в който трябва да подадете въпросното уведомление. Срока варира между 3 и 7 дена от това което съм изчел из нета. Не се заблуждавайте от некомпетентни служители на застрахователя, които може да се опитат да ви заблудят, че такова уведомление не е необходимо! Неподаването на такова уведомление, е причина в последствие застрахователя или да откаже плащане, или да предяви регресивен иск срещу вас. Другите причини които могат да доведат до тези последици са:
- ако сте пил (дори и в разрешените 0.5 промила)
- ако колата не е минала технически преглед
- ако нямате валидна книжка
Мен лично 2 дена ме ракарваха като панаирна мечка из разни офиси на застрахователя, наслушах се на хиляди глупости, но благодарение на упорството ми, накрая успях да подам уведомление. Задължително трябва да остане копие и за вас, със съответния входящ номер и печат на застрахователя!
Това е относно застрахователите.

Иначе ако попаднете в такава ситуация, е важно да си наемете адвокат, който да ви представлява по време на досъдебното производство.
Пожелавам ви никога да не изпадате в такава ситуация, но никой не е застрахован, колкото и внимателно и добре да шофирате. Само ще вметна, че в такава ситуация, всяко нарушение на ЗДВП (скорост, неспиране на пеш. пътека и т.н.) ви утежняват ситуацията много...

No comments:

Post a Comment